Read and know!

Stress, slaap en afvallen

Wist je dat stress het je zo goed als onmogelijk kan maken om af te vallen? Deze factor wordt vaak nog over het hoofd gezien. In dit artikel leren we je alles over de relatie tussen stress, slaap en afvallen. 

Stress, slaap en afvallen

Wist je dat stress het je zo goed als onmogelijk kan maken om af te vallen? Deze factor wordt vaak nog over het hoofd gezien. In dit artikel leren we je alles over de relatie tussen stress, slaap en afvallen. 

Stress bronnen

We kunnen op verschillende manieren stress ervaren. Stress is niet erg, zolang deze maar van korte duur en voorbijgaande aard is. Door een drukke baan ervaren veel mensen stress. Als je het af en toe wat drukker hebt dan normaal dan hoeft dat geen probleem te zijn. Het wordt problematisch indien je altijd deadlines moet najagen of er altijd veel druk op de ketel staat. Je krijgt dan last van chronische stress wat de hormoonhuishouding overhoop gooit. 

Werk-gerelateerde stress kan zich op verschillende manieren voordoen, dit hoeft niet altijd te komen door (te) hard werken. Het doet zich ook voor bij mensen die het gevoel hebben dat zijn doelloos werk moeten doen, te eenvoudige taken krijgen, geen of te weinig verantwoordelijkheden krijgen of te moeilijke taken krijgen. 

Daarnaast hebben we te maken met allerlei niet werk-gerelateerde stress factoren. Denk daarbij aan het opvoeden van de kinderen, gezinsuitbreiding, relatieproblemen, een chronische ziekte, financiële problemen of een ongezonde leefstijl. Bij een ongezonde leefstijl moet je denken aan ongezonde voeding, afhankelijkheid van suiker of cafeïne houdende voedingsmiddelen, onvoldoende beweging, weinig slaap, roken en drinken. Ook al ervaar je dit niet als psychologische stress, voor het lichaam zijn het wel vormen van stress. 

Stress en je hormonen

Indien we stress ervaren dan maakt het lichaam adrenaline aan. Het maakt daarbij niet uit wat de stressbron is. Of je nu op straat bedreigd wordt of je een deadline op het werk moet halen; in beide gevallen maakt je lichaam het hormoon adrenaline aan. 

Adrenaline zorgt ervoor dat we kunnen vechten of vluchten. Dit dankzij het effect wat adrenaline op het lichaam heeft. Het zorgt voor een snellere ademhaling en hartslag. Omdat er meer bloed naar de spieren en de hersenen wordt gepompt kunnen we harder rennen, worden we sterker en alerter. Ook zal er glucose naar de spieren worden gebracht zodat deze voldoende brandstof hebben. Lichaamsfuncties die wel even kunnen wachten, zoals de spijsvertering, worden tijdelijk stil gelegd zodat alle energie kan gaan naar de lichaamsfuncties die nodig zijn om te kunnen vechten of vluchten. 

Zodra het gevaar is geweken zal hetlichaam weer terug moeten naar de normale staat. Hiervoor zal het lichaam de adrenaline neutraliseren. Dit doet het door het stress response hormoon cortisol aan te maken. 

Indien we regelmatig onder stress staan dan zal er vaak en veel cortisol aangemaakt worden. Hierdoor ontstaat er op termijn een ontregeling van het cortisol. Dit wordt ook wel bijnieruitputtinggenoemd of er wordt gesproken over een burn-out of overspannen zijn. Cortisol wordt aangemaakt in de bijnieren, vandaar dat er over bijnieruitputting gesproken wordt. 

Cortisol is een belangrijk hormoon wat betrokken is bij diversen taken in het lichaam. Zo is het betrokken bij de spijsvertering, het slaapritme en je afweersysteem. 

De ontregeling van het cortisol zorgt voor slaapproblemen. Bij mensen die bijnieruitputting hebben is daarom vaak het beeld te zien dat men moeite heeft om uit bed te komen, overdag vermoeid is en pas later op de avond actief begint te worden. 

Maar dat is nog niet het ergste. Te veel cortisol zorgt er voor dat je lichaam vet wilt gaan vasthouden. Daarnaast wordt het signaal vertraagt wat door de maag naar de hersenen wordt gestuurd als er genoeg gegeten is. Door deze vertraging van een minuut of 10 eet je al snel behoorlijk meer dan je eigenlijk nodig hebt.

Cortisol zorgt ook voor meer trek in suikerrijk en vet eten wat natuurlijk ook niet helpt als je af wilt vallen. Bij mensen die langdurig onder stress staan is dan ook vaak te zien dat ze een buikje hebben. 

Wat te doen?

 Vermoed je dat stress een grote rol speelt in wat je eet, hoeveel je eet en hoe goed je slaapt dan is er één ding waarmee je moet beginnen. Je raadt het waarschijnlijk al; je zult de stress eerst bij de bron moeten aanpakken alvorens je resultaten kunt gaan boeken met het lijnen. 

Hoe je de stress kunt aanpakken zal afhangen van de stress bronnen in je leven. Bespreek op je werk wat je dwars zit en bekijk of er oplossingen mogelijk zijn. Soms is stress niet weg te nemen of te verminderen. In dat soort situaties is het belangrijk hoe je met de stress leert omgaan en dat je zorgt voor voldoende ontspanning. 

Voldoende slaap is belangrijk als je wilt afvallen en dit kan ook weer samenhangenmet stress. Idealiter slaap je minimaal 7 uur en maximaal 9 uur per nacht. Uit onderzoeken blijkt dat mensen die minder slapen de meeste kans op overgewicht hebben en te veel slapen is ook weer niet goed. Een goede nachtrust lukt niet altijd als je last van stress hebt. Daarom is goede slaaphygiëne belangrijk; zorg voor een schone slaapkamer die gelucht is, een schoon bed en drink na de middag geen cafeïne-houdende dranken meer. Soms wordt gedacht dat je beter slaaptvan alcohol,maar dit is niet zo. De kwaliteit van slapen is beter als je niets drinkt. Het helpt als je een uur voor het slapen gaan niets meer op je telefoon of tablet doet en geen televisie meer kijkt. Dit kunstlicht verstoortje slaap-waakritme. Ga ook niet sporten of een andere activiteit doen voor het slapen gaan. Het beste kun je een boek gaan lezen. 

Er zijn ook al een aantal dieet aanpassingen die je kunt doorvoeren als je stress hebt en/of slecht slaapt. Deze aanpassingen nemen de fysiologische stress op je lichaam weg. Aanpassingen die je kunt maken:

-      Het vermijden van geraffineerde koolhydraten

-      Het vermijden van suiker en kunstmatige zoetstoffen

-      Helemaal geen cafeïne meer

-      Het eten van gezonde vetzuren en het vermijden van transvetten (gedeeltelijk geharde vetten)

-      Het vermijden van industrieel bewerkt voedsel; kook aan de hand van verse ingrediënten en vermijd kant-en-klaar maaltijden

-      Zorgen voor voldoende omega 3 vetzuren, vitamine C en magnesium in je dieet

 

Dit artikel is geschreven door www.happyhealthy.nl

 

 

 

0 Berichten

Online dieetbegeleiding

In 2018 geven wij volledig online begeleiding op het gebied van voeding. In deze blog vertellen we jullie hoe een consult eruit ziet. 

In deze blog vertellen wij je wat je kunt verwachten bij een online consult. 

 

Wij bieden online dieetbegeleiding via Skype/appear.in/mail/telefoon. Het intake consult wordt gedaan via appear.in/skype met beeld. Op deze manier zien we elkaars gezichten en hebben wij een beeld bij onze cliënt en jij hebt een beeld bij je diëtist. Het intake gesprek duurt 45-60 minuten en gaat als volgt:

In het eerste gedeelte vragen we je de basis dingen zoals: je woongegevens, werk, hobby's, thuissituatie en je verwachtingen van de diëtist. Daarna gaan we verder met het gedeelte over je hulpvraag, doelen en je motivatie. Een reëel doel opstellen is altijd een pré, omdat deze haalbaar zijn. Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Ik wil 10 kg afvallen in 3 maanden
  • Ik wil 2x per week sporten
  • Ik wil binnen een maand van mijn darmklachten af zijn
  • Ik wil meer energie hebben dan nu binnen twee maanden.

Samen met de diëtist stel je je hoofddoel op. 

Dan gaan we naar je voeding kijken. Dit kan door middel van een bijgehouden dagboekje of door je voeding op te noemen wat je gemiddeld eet op een dag. 

De ervaring leert dat wanneer je zo je voeding bespreekt, je al een stuk bewuster bent van wat je allemaal wel of niet je mond in stopt. 

Vaak krijg je als cliënt al ideeën welke dingen je kunt aanpassen in je eetpatroon. 

Als cliënt ben je veel aan het woord, zodat wij als diëtist een goed beeld kunnen krijgen. 

 

Wanneer je voeding besproken is en de adviezen zijn opgesteld, wordt het bewegen ook nog onder de loep genomen. Hier kunnen ook nog een aantal doelen voor gesteld worden.

 

Bij het creëren van een gezonde leefstijl spelen voeding, beweging en ontspanning allemaal een grote rol en hier wordt door ons ook op ingespeeld. Op deze manier wordt je lichaam van verschillende kanten geprikkeld. 

 

Wanneer er vragen zijn, kun je ze altijd tussendoor stellen.

 

Dit is wat je meekrijgt:

  • Een lijst met tussendoortjes
  • Keuzelijst
  • Doelen en adviezen
  • Eventueel andere documenten 

Bij een vervolggesprek bespreken we wat goed en minder goed ging. Eventueel worden er nog wat dingen aangepast. 

 

Zo ziet een consult eruit en je bent van harte welkom bij ons. 

 

Heb je vragen? Mail ons naar info@dietistenhuis.nl 

 

 

 

1 Berichten

De 5 beste tips voor gezond afvallen!

De 5 beste tips voor gezond afvallen

In deze nieuwe blog ga ik jullie de 5 beste tips geven om gezond af te vallen. Lees snel verder wat jij nog kan doen om je fit en gezond te voelen!

meer lezen 0 Berichten

Recept voor Linzenburger

Linzenburger

Wij hebben weer een lekker recept voor een linzenburger. Met dit lekkere weer krijg ik altijd zin in burgers en patatjes. Dus nog geen idee wat je vanavond kan eten? Nu wel!

meer lezen 0 Berichten

Samenwerking Leef3.nu

Samenwerking Leef3.nu!

Diëtistenhuis werkt vanaf nu samen met Leef3.nu. Leef3.nu bemiddelt in tal van diensten die middels filmpjes op hun website worden getoond. Iedereen kan hier gebruik van maken, zowel leden als niet-leden. Naast de huidige bemiddeling in diensten gaan zij binnenkort ook arrangementen (dienstenpakketten) aanbieden en willen ze dichterbij cliënten, leden en buurtbewoners komen te staan door middel van buurtondernemingen.

meer lezen 0 Berichten

Hoeveel calorieën bevat jouw ijsje

Hoeveel calorieën bevat jouw favo ijsje?

Eet jij weleens een ijsje met dit warme weer? Ben je benieuwd hoeveel calorieën er in jouw favo ijsje zitten? Wij hebben er een aantal op een rijtje gezet voor je. 

meer lezen 0 Berichten

Verwenontbijtje

Vaderdag

Hierbij een verwenontbijtje voor jullie!

Lees snel verder wat je nodig hebt en wat je moet doen. 

meer lezen 0 Berichten

Sneetje brood of cracker?

Sneetje brood of een cracker?

Wanneer je gezond wilt eten of gewicht wilt verliezen, kun je kiezen voor een paar crackers of een volkoren boterham tussen de middag. Veel mensen kiezen voor het eerste. Is dit een juiste keuze? Is een sneetje brood niet even gezond, zo niet gezonder? Lees snel verder.

meer lezen 0 Berichten

Burrito Bowl

Recept: Burrito Bowl

Zoek je nog een lekker recept voor vanavond? 

Makkelijk, snel en gezond.

 

Een recept met lekker veel groenten en eiwitten. 

Eetsmakelijk! 

meer lezen 0 Berichten

Waarom zou je een diëtist geloven?

Waarom zou je een diëtist geloven?

Waarom zou je naar de diëtist gaan? 

Bekijk onderstaande plaatjes of klik hier en lees snel verder waarom je een afspraak bij de diëtist kan maken.

 

Wij kunnen helpen bij:

 

  • Gewoon gezonder willen eten
  • Overgang tot meer plantaardige voeding
  • Gewicht verliezen
  • Aankomen in gewicht
  • Voeding rondom sport
  • Maag-/darm klachten (PDS, opgeblazen buik, winderigheid, obstipatie, oprispingen)
  • Diabetes Mellitus
  • Verhoogd cholesterol
  • Verhoogde bloeddruk
meer lezen 0 Berichten

Waarom wortels goed voor je ogen zijn

Waarom zijn wortels goed voor je ogen?

Je kent vast het verhaaltje van vroeger nog wel over een konijntje die geen bril draagt, omdat hij altijd wortels eet. Er wordt altijd gezegd dat wortels goed voor de ogen zijn. Maar hoe zit dit precies? Hieronder leg ik het je uit.

meer lezen 0 Berichten

Lightproducten, think twice

Lightproducten, think twice.

In de winkel zijn tegenwoordig veel lightproducten te vinden. Veel mensen kiezen voor de lightvariant in plaats van het reguliere product. Deze lightproducten zouden gezonder zijn en helpen bij het afvallen, maar is dat ook echt zo? Lees snel verder om het antwoord te vinden op deze vraag.

meer lezen 0 Berichten

Meten is weten!

Meten is weten!

Om af te vallen, aan te komen of om op gewicht te blijven heeft je lichaam een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Hoeveel energie heeft jouw lichaam eigenlijk nodig? In deze blog laten we je zien hoe je dit zelf kunt berekenen. 

meer lezen 0 Berichten

Vezels

Vezels

Wat zijn vezels en waar zijn ze goed voor? In welke producten kun je vezels vinden en wat doen ze in je lichaam? Lees snel verder om meer over vezels te weten te komen. 

meer lezen 0 Berichten

Zalmburgers

Zalmburgers

Vandaag een heerlijk recept voor jullie, namelijk zalmburgers. Heel makkelijk en lekker om zelf te maken. Hieronder staat uitgelegd wat je allemaal nodig hebt en hoe je de burgers maakt. Eetsmakelijk alvast!

meer lezen 0 Berichten

Valentines breakfast <3

Valentines breakfast <3

HAPPY VALENTINES DAY !

 

Wil jij een lekker ontbijtje klaar maken voor je geliefde? Wij hebben het ultieme recept voor dat ontbijtje, Want: liefde gaat door de maag.

meer lezen 0 Berichten

Eetdagboek van Eline

Eetdagboek van Eline

Ik heb gister een dag mijn voeding bij gehouden. Ben je benieuwd naar hetgeen wat ik op een dag eet? Lees dan snel verder. 

meer lezen 0 Berichten

Wat kan ik het beste eten voor en na het sporten?

Wat kan ik het beste eten voor en na het sporten?

Vraag jij je wel eens af wat je het beste kan eten voor je gaat sporten? En wat als je terug komt? Moet je aan de eiwitshakes gaan? Of kun je het ook met gewoon eten af? 

 

Vandaag gaat onze blog over voeding & sport en proberen we deze vragen voor je te beantwoorden. 

 

 

meer lezen 0 Berichten

Boekreview

Super food van Jamie Oliver

Voor mijn verjaardag heb ik het boek: Super food, voor familie en vrienden, van Jamie Oliver gekregen. In dit boek staan recepten voor de lekkerste ontbijtjes, overschotels, salades en pasta's. Ik heb vorige week een lekkere vegetarische tomatenrisotto gemaakt. Lees snel verder wat ik en de rest van de familie ervan vond.

meer lezen 0 Berichten

(on)Gezonde verjaardagshapjes

(on)gezonde verjaardagshapjes

Afgelopen donderdag was ik jarig. Ik heb de halve dag in de keuken gestaan om allemaal lekkere dingetjes te maken. Zo maakte ik verschillende taarten, soep, salades en een curry. Misschien vraag je jezelf wel eens af wat nu gezonde hapjes zijn. Wat is lekker en verantwoord? Lees nu snel verder.

meer lezen 0 Berichten

Vitamine D

Vitamine D

Vorig weekend is de klok weer een uur teruggegaan. Dit betekent dat we weer richting de 'donkere' dagen gaan. Vaak ga je in het donker de deur uit en kom je in het donker weer thuis. Dit geeft vaak een deprimerend gevoel. Je hebt minder energie en motivatie om dingen te ondernemen. Vitamine D kan je helpen om wat meer energie te krijgen. Lees snel verder.

meer lezen 0 Berichten

6 Tips om zoutinname te verminderen

6 Tips om zoutinname te verminderen

In Nederland wordt evenveel zout gegeten als 10 jaar geleden. 

De aanbevolen hoeveelheid zout in Nederland is 6 gram per dag. Op dit moment wordt er tussen de 7 en 10 gram zout per dag geconsumeerd. Een teveel aan zout brengt risico's met zich mee, zoals kans op een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten, nierziekten en botontkalking. 

Wij geven je een paar tips om je zoutinname te verminderen. 

meer lezen 0 Berichten

Voeding! Waar moet je op letten?

Voeding: waar moet je op letten?

Om op een dag alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen, draait het allemaal om keuzes maken. Wij helpen je graag betere en bewustere keuzes te maken door je wat meer kennis bij te brengen om je voeding zo volwaardig mogelijk te maken. 

meer lezen 0 Berichten