Aandachtsgebieden


  • Hormonale disbalans (PCOS, overgang)
    • Wat is PCOS:
      • PCOS is een hormonale afwijking waarbij de eisprong vaak uitblijft. Wanneer de eisprong uitblijft, kan de vrouw niet zwanger worden. PCOS komt voornamelijk voor bij vrouwen met overgewicht en vaak zie je bij meer gewicht, dat de klachten erger worden. 
    • Wat zijn de kenmerken en symptomen van PCOS:
      • Acne
      • Overbeharing/beharing op vreemde plaatsen
      • Overgewicht
      •  Onregelmatige cyclus
      • Uitblijven van menstruatie
    • Wat kan voeding doen bij PCOS:
      • Voeding kan helpen bij het verminderen van gewicht. Ook kan voeding ervoor zorgen dat de hormonen meer in balans komen. Voeding alleen is niet voldoende: slaap, stress,  juiste suppletie en beweging zijn ook van belang voor de juiste behandeling en voor het verminderen van de klachten. 
    • Overgang:
      • Iedere vrouw komt een keer in de overgang. Gemiddeld sta je op 45-jarige leeftijd al met één been in de overgang. Op dit moment hoef je nog geen klachten te ervaren. Naarmate je ouder wordt, zullen de klachten steeds meer naar de voorgrond treden.
    • Wat zijn de verschijnselen tijdens de overgang:
      • Onregelmatige menstruatie
      • Bloedverlies kan heviger worden of juist minder
      • Opvliegers
      • Nachtelijk zweten
      • Vaginale klachten
      • Stemmingswisselingen
    • Waar moet ik op letten:
      • Door alle hormonale veranderingen tijdens de overgang, is de kans op het krijgen van osteoporose (botontkalking) groter.
      • Het is belangrijk om voldoende calcium en vitamine D binnen te krijgen en/of te suppleren. 
      • Let op stress en voldoende beweging. 
  • Vegetarisch en/of plantaardig voedingspatroon
    • Vegetarische en/of plantaardige voeding kan heel gezond zijn, maar als je minder of geen dierlijke producten eet heb je de kans om tekorten op te lopen. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om vitamine B12 te suppleren. Als je zeker wilt weten of je de juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen binnenkrijgt, is een bezoekje aan de diëtist van meerwaarde. 
  • Overgewicht en obesitas
    • Als jouw Body Mass Index (BMI) boven de 25 (of boven de 30) spreken we van overgewicht/obesitas. Je kunt jouw BMI berekenen met de formule: gewicht in kg / (lengte x lengte) in m. Overgewicht en obesitas verhogen het risico op verschillende factoren zoals:  diabetes, hypertensie en hart- en vaatziekten. Een leefstijlverandering en goede eetgewoonten kunnen het risico op deze ziektebeelden verlagen. Bij het verminderen van gewicht, kun je meer energie krijgen, minder gewrichtspijn, beter slaapritme en kun je beter in je vel zitten. 
  • Diabetes mellitus type 2
    • Wanneer je diabetes hebt, is je bloedsuikerspiegel regulatie verstoord. Daardoor kunnen je bloedvaten en je nieren beschadigd raken. Het is dus heel belangrijk om de juiste voeding te eten. Een gezond eet- en leefpatroon helpen diabetes type 2 te voorkomen en kunnen zelfs diabetes omkeerbaar maken. Denk bijvoorbeeld aan voldoende groenten, fruit en vezels en veel beweging. Ook voldoende beweging, vermindering van stress en juiste suppletie kunnen hierbij van belang zijn. 
  • Voeding tijdens en rondom zwangerschap
    • Tijdens de zwangerschap is het van belang om goed en gezond te eten. Welke voeding kun je wel en welke voeding kun je beter niet eten? Moet je voor twee eten of is dit een fabel? Welke supplementen kun je het beste nemen? Ik vertel het je graag tijdens een consult.  
  • Eetstoornissen
  • Verhoogd cholesterol 
    • Cholesterol is een belangrijke stof voor het lichaam, maar teveel cholesterol kan schadelijk zijn voor het vaatstelsel. Een te hoog gehalte aan cholesterol noemen we hypercholesterolemie. Het cholesterolgehalte in het bloed kan worden beïnvloed door je voedselinname, namelijk door verzadigde vetten en transvetten. Het is dus mogelijk om je eetpatroon aan te passen voor een gezonde cholesterolgehalte, zonder medicatie. 
  • Verhoogde bloeddruk
    • De bloeddruk kan door verschillende factoren worden beïnvloed. Voeding en vooral het gebruik van zout is een van deze factoren. Vaak wordt hypertensie (oftewel chronische hoge bloeddruk) niet gemerkt omdat het bijna geen symptomen vertoont. Echter is het op de lange termijn schadelijk voor je lichaam, vooral in combinatie met andere chronische ziektes. Gelukkig kan goede voeding helpen om de bloeddruk te stabiliseren.
  • Maag-darmklachten (FODMAP beperkt dieet)
    • Ervaar je veel winderigheid, opgeblazen gevoel, krampen of onregelmatige ontlasting? Met de juiste voeding en supplementen kun je veel klachten verminderen. Mocht dat niet werken, dan is er altijd nog het FODMAP beperkte dieet. Hierbij begeleid ik je graag.
  • Emotie eten