Aandachtsgebieden

• Hormonale disbalans (PCOS, overgang)
    • Wanneer je de diagnose PCOS hebt gekregen of in de overgang zit, kan juiste voeding een positief effect hebben op je hormoonbalans. Hierdoor ervaar je minder klachten. Ook de juiste supplementen zijn van belang wanneer je hormonen uit balans zijn.
  • Vegetarisch en/of plantaardig voedingspatroon
    • Vegetarische en/of plantaardige voeding kan heel gezond zijn, maar als je minder of geen dierlijke producten eet heb je de kans om tekorten op te lopen. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om vitamine B12 te suppleren. Als je zeker wilt weten of je de juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen binnenkrijgt, is een bezoekje aan de diëtist van meerwaarde.
  • Overgewicht en obesitas
    • Als jouw Body Mass Index (BMI) boven de 25 (of boven de 30) spreken we van overgewicht/obesitas. Je kunt jouw BMI berekenen met de formule: gewicht in kg / (lengte x lengte) in m. Overgewicht en obesitas verhogen het risico op verschillende factoren, onder andere diabetes, hypertensie en hart- en vaatziekten. Een leefstijlverandering en goede eetgewoonten kunnen het risico op deze verschillende ziektebeelden verlagen.
  • Diabetes mellitus type 2
    • Wanneer je diabetes hebt, is je bloedsuikerspiegel regulatie verstoord. Daardoor kunnen je bloedvaten en je nieren beschadigd raken. Het is dus heel belangrijk om juiste voeding te eten. Een gezond eet- en leefpatroon helpen diabetes type 2 te voorkomen en kunnen zelfs diabetes omkeerbaar maken. Denk bijvoorbeeld aan voldoende groenten, fruit en vezels en veel beweging.
  • Voeding tijdens en rondom zwangerschap
    • Tijdens de zwangerschap is het van belang om goed en gezond te eten. Welke voeding kun je wel en welke voeding kun je beter niet eten? Moet je voor twee eten of is dit een fabel? Welke supplementen kun j het beste nemen? Ik vertel het je graag.
  • Eetstoornissen
  • Verhoogd cholesterol
    • Cholesterol is een belangrijke stof voor het lichaam, maar teveel cholesterol kan schadelijk zijn voor het vaatstelsel. Een te hoog gehalte aan cholesterol noemen we hypercholesterolemie. Het cholesterolgehalte in het bloed kan worden beïnvloeden door je voedselinname, namelijk door verzadigde vetten en transvetten. Het is dus ook mogelijk om je dieet aan te passen om een adequate hoeveelheid cholesterol te hebben!
  • Verhoogde bloeddruk
    • De bloeddruk kan door verschillende factoren worden beïnvloed. Voeding en vooral het gebruik van zout is een van deze factoren. Vaak wordt hypertensie (oftewel chronische hoge bloeddruk) niet gemerkt omdat het bijna geen symptomen vertoont. Echter is het op de lange termijn schadelijk voor je lichaam, vooral in combinatie met andere chronische ziektes. Gelukkig kan goede voeding helpen om de bloeddruk te stabiliseren.
  • Maag-darmklachten (FODMAP beperkt dieet)
    • Ervaar je veel winderigheid, opgeblazen gevoel, krampen of onregelmatige ontlasting? Met de juiste voeding en supplementen kun je veel klachten verminderen. Mocht dat niet werken, dan is er altijd nog het FODMAP beperkte dieet. Hierbij begeleid ik je graag.
  • Emotie eten