Stress, slaap en afvallen

Wist je dat stress het je zo goed als onmogelijk kan maken om af te vallen? Deze factor wordt vaak nog over het hoofd gezien. In dit artikel leren we je alles over de relatie tussen stress, slaap en afvallen. 

Stress, slaap en afvallen

Wist je dat stress het je zo goed als onmogelijk kan maken om af te vallen? Deze factor wordt vaak nog over het hoofd gezien. In dit artikel leren we je alles over de relatie tussen stress, slaap en afvallen. 

Stress bronnen

We kunnen op verschillende manieren stress ervaren. Stress is niet erg, zolang deze maar van korte duur en voorbijgaande aard is. Door een drukke baan ervaren veel mensen stress. Als je het af en toe wat drukker hebt dan normaal dan hoeft dat geen probleem te zijn. Het wordt problematisch indien je altijd deadlines moet najagen of er altijd veel druk op de ketel staat. Je krijgt dan last van chronische stress wat de hormoonhuishouding overhoop gooit. 

Werk-gerelateerde stress kan zich op verschillende manieren voordoen, dit hoeft niet altijd te komen door (te) hard werken. Het doet zich ook voor bij mensen die het gevoel hebben dat zijn doelloos werk moeten doen, te eenvoudige taken krijgen, geen of te weinig verantwoordelijkheden krijgen of te moeilijke taken krijgen. 

Daarnaast hebben we te maken met allerlei niet werk-gerelateerde stress factoren. Denk daarbij aan het opvoeden van de kinderen, gezinsuitbreiding, relatieproblemen, een chronische ziekte, financiële problemen of een ongezonde leefstijl. Bij een ongezonde leefstijl moet je denken aan ongezonde voeding, afhankelijkheid van suiker of cafeïne houdende voedingsmiddelen, onvoldoende beweging, weinig slaap, roken en drinken. Ook al ervaar je dit niet als psychologische stress, voor het lichaam zijn het wel vormen van stress. 

Stress en je hormonen

Indien we stress ervaren dan maakt het lichaam adrenaline aan. Het maakt daarbij niet uit wat de stressbron is. Of je nu op straat bedreigd wordt of je een deadline op het werk moet halen; in beide gevallen maakt je lichaam het hormoon adrenaline aan. 

Adrenaline zorgt ervoor dat we kunnen vechten of vluchten. Dit dankzij het effect wat adrenaline op het lichaam heeft. Het zorgt voor een snellere ademhaling en hartslag. Omdat er meer bloed naar de spieren en de hersenen wordt gepompt kunnen we harder rennen, worden we sterker en alerter. Ook zal er glucose naar de spieren worden gebracht zodat deze voldoende brandstof hebben. Lichaamsfuncties die wel even kunnen wachten, zoals de spijsvertering, worden tijdelijk stil gelegd zodat alle energie kan gaan naar de lichaamsfuncties die nodig zijn om te kunnen vechten of vluchten. 

Zodra het gevaar is geweken zal hetlichaam weer terug moeten naar de normale staat. Hiervoor zal het lichaam de adrenaline neutraliseren. Dit doet het door het stress response hormoon cortisol aan te maken. 

Indien we regelmatig onder stress staan dan zal er vaak en veel cortisol aangemaakt worden. Hierdoor ontstaat er op termijn een ontregeling van het cortisol. Dit wordt ook wel bijnieruitputtinggenoemd of er wordt gesproken over een burn-out of overspannen zijn. Cortisol wordt aangemaakt in de bijnieren, vandaar dat er over bijnieruitputting gesproken wordt. 

Cortisol is een belangrijk hormoon wat betrokken is bij diversen taken in het lichaam. Zo is het betrokken bij de spijsvertering, het slaapritme en je afweersysteem. 

De ontregeling van het cortisol zorgt voor slaapproblemen. Bij mensen die bijnieruitputting hebben is daarom vaak het beeld te zien dat men moeite heeft om uit bed te komen, overdag vermoeid is en pas later op de avond actief begint te worden. 

Maar dat is nog niet het ergste. Te veel cortisol zorgt er voor dat je lichaam vet wilt gaan vasthouden. Daarnaast wordt het signaal vertraagt wat door de maag naar de hersenen wordt gestuurd als er genoeg gegeten is. Door deze vertraging van een minuut of 10 eet je al snel behoorlijk meer dan je eigenlijk nodig hebt.

Cortisol zorgt ook voor meer trek in suikerrijk en vet eten wat natuurlijk ook niet helpt als je af wilt vallen. Bij mensen die langdurig onder stress staan is dan ook vaak te zien dat ze een buikje hebben. 

Wat te doen?

 Vermoed je dat stress een grote rol speelt in wat je eet, hoeveel je eet en hoe goed je slaapt dan is er één ding waarmee je moet beginnen. Je raadt het waarschijnlijk al; je zult de stress eerst bij de bron moeten aanpakken alvorens je resultaten kunt gaan boeken met het lijnen. 

Hoe je de stress kunt aanpakken zal afhangen van de stress bronnen in je leven. Bespreek op je werk wat je dwars zit en bekijk of er oplossingen mogelijk zijn. Soms is stress niet weg te nemen of te verminderen. In dat soort situaties is het belangrijk hoe je met de stress leert omgaan en dat je zorgt voor voldoende ontspanning. 

Voldoende slaap is belangrijk als je wilt afvallen en dit kan ook weer samenhangenmet stress. Idealiter slaap je minimaal 7 uur en maximaal 9 uur per nacht. Uit onderzoeken blijkt dat mensen die minder slapen de meeste kans op overgewicht hebben en te veel slapen is ook weer niet goed. Een goede nachtrust lukt niet altijd als je last van stress hebt. Daarom is goede slaaphygiëne belangrijk; zorg voor een schone slaapkamer die gelucht is, een schoon bed en drink na de middag geen cafeïne-houdende dranken meer. Soms wordt gedacht dat je beter slaaptvan alcohol,maar dit is niet zo. De kwaliteit van slapen is beter als je niets drinkt. Het helpt als je een uur voor het slapen gaan niets meer op je telefoon of tablet doet en geen televisie meer kijkt. Dit kunstlicht verstoortje slaap-waakritme. Ga ook niet sporten of een andere activiteit doen voor het slapen gaan. Het beste kun je een boek gaan lezen. 

Er zijn ook al een aantal dieet aanpassingen die je kunt doorvoeren als je stress hebt en/of slecht slaapt. Deze aanpassingen nemen de fysiologische stress op je lichaam weg. Aanpassingen die je kunt maken:

-      Het vermijden van geraffineerde koolhydraten

-      Het vermijden van suiker en kunstmatige zoetstoffen

-      Helemaal geen cafeïne meer

-      Het eten van gezonde vetzuren en het vermijden van transvetten (gedeeltelijk geharde vetten)

-      Het vermijden van industrieel bewerkt voedsel; kook aan de hand van verse ingrediënten en vermijd kant-en-klaar maaltijden

-      Zorgen voor voldoende omega 3 vetzuren, vitamine C en magnesium in je dieet

 

Dit artikel is geschreven door www.happyhealthy.nl

 

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0