Sneetje brood of cracker?

Sneetje brood of een cracker?

Wanneer je gezond wilt eten of gewicht wilt verliezen, kun je kiezen voor een paar crackers of een volkoren boterham tussen de middag. Veel mensen kiezen voor het eerste. Is dit een juiste keuze? Is een sneetje brood niet even gezond, zo niet gezonder? Lees snel verder.

Calorieën 

Allereerst kun je kijken naar het aantal calorieën wat in het product zit. In een volkoren boterham zit ongeveer 80 kcal. In een volkoren cracker zit ongeveer 40 kcal. Meestal neem je 2 crackers in plaats van 1 sneetje brood. Dit betekent dat dit evenveel kcal bevat als een sneetje brood. 

Maar nu neem je ook nog wat beleg op je brood of cracker. Stel: je besmeerd je sneetje brood met roomboter, geitenkaas en wat komkommer. Dit doe je ook bij je crackers. Dan krijg je het dubbele aan roomboter en geitenkaas binnen. Dit betekent meer vetten en calorieën. 

 

Vezels

Dan kijken we naar de vezels. Vezels zorgen voor een goede stoelgang en voor een verzadigd gevoel. Wil je meer weten wat de werking van vezels zijn? Lees onze vorige blog.

Terug naar ons sneetje brood en cracker. In een snee brood zit net iets meer dan 2 gram vezels. In twee crackers vind je net iets minder dan 2 gram vezels. Er zit dus geen groot verschil tussen, maar als je al weinig vezels binnenkrijgt, is een sneetje brood mooi meegenomen. 

 

Vitaminen en mineralen

Als we dan gaan kijken naar de vitaminen en mineralen vind je in volkoren brood jodium. Jodium is goed voor de productie van schildklierhormonen. Deze hormonen heb je nodig voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel, stofwisseling en groei. Bij een tekort aan jodium gaat de schildklier trager werken en opzwellen. Verder zit er in brood meer vocht en meer eiwit, waardoor je sneller vol zit. 

 

Samenvatting

Als je van plan bent om gewicht te verliezen, raden wij aan om je hele leefstijl aan te passen. Als we kijken naar een snee volkoren brood of twee crackers, zou ik voor een sneetje brood gaan. Hier zitten net wat meer gezonde voedingsstoffen in dan in twee crackers. Wil je dat wij naar je voedingspatroon kijken? Neem dan contact met ons op!

 

 

 

Blog by Eline

Reactie schrijven

Commentaren: 0