Meten is weten!

Meten is weten!

Om af te vallen, aan te komen of om op gewicht te blijven heeft je lichaam een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Hoeveel energie heeft jouw lichaam eigenlijk nodig? In deze blog laten we je zien hoe je dit zelf kunt berekenen. 

BMI berekenen

We beginnen met het berekenen van je BMI. Dit getal geeft in zekere mate weer of je een gezond gewicht hebt.  Deze kun je gemakkelijk berekenen als je ‘BMI berekenen’ googled. Je kunt dit ook zelf berekenen en dit gaat als volgt. Gewicht (in kg)/ (lengte*lengte) (in meter).

Bijvoorbeeld: 60kg/ (1.70*1.70) = 21

 

Middelomtrek berekenen

Naast het gewicht is het ook van belang om te weten waar het vet zit. Wanneer vet in en rond je buik zit, heb je meer risico op het ontwikkelen van diabetes. Om je buikomtrek te meten heb je een meetlint nodig.

  • Meet de middelomtrek tussen de onderkant van het onderste rib en de bovenkant van het bekken (het heupbot), dus tussen de twee botten in.
  •  Sta ontspannen, adem uit en lees jouw middelomtrek af.

 

Energiebehoefte berekenen

Om je energiebehoefte in rust te berekenen gebruiken we de formule van Harris and Benedict:

 

Vrouwen: 447,593 + (9,247 X G) + (3,098 X H) - (4,33 X L) = energieverbruik in rust

Mannen: 88,362 + (13,39 X G) + (4,799 X H) - (5,677 X L) = energieverbruik in rust

 

Voorbeeld: vrouw van 23 jaar, 170cm en 60kg

447,593 + (9,247 X 60) + (3,098 X 170) - (4,33 X 23) = 1430 kcal (in rust)

Omdat je natuurlijk ook in beweging bent op een dag mag je het getal nog keer 1,3 doen. Als je meer dan een half uur beweegt op een dag mag je het getal keer 1,4 doen.

 

Ook dit kan je gemakkelijk laten berekenen door het internet.

 

Stel dat deze vrouw van 23 jaar elke dag een half uur fiets en drie keer in de week intensief een uur sport. Dan is de energiebehoefte van deze vrouw 2000 (1430*1,4).

Stel dat deze vrouw een kantoorbaan heeft en alleen naar de bus of auto loopt. Dan is de energiebehoefte van deze vrouw 1860 (1430*1,3).

Dit is een verschil van een tussendoortje van ongeveer 150kcal.

 

Een ontbijt bestaat uit zo’n 300 kcal, een lunch rond de 400 kcal en een warme maaltijd tussen de 500 en 700 kcal. Daarnaast is er nog ruimte voor de tussendoortjes. Bedenk daarbij dat verschillende dranken ook calorieën bevatten. Deze tellen ook mee met het totaal. Kom jij door alles wat je een aan je dagelijkse energiebehoefte? Zit je daaronder of boven?

 

Nu je al deze gegevens over je lichaam hebt, weet je wat je lichaam nodig heeft en kun je aan de slag!

 

Hoeveel energie heeft jouw lichaam nodig? Laat het ons weten door hieronder te reageren.

 

 

 

Blog by: Eline

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0