Vezels

Vezels

Wat zijn vezels en waar zijn ze goed voor? In welke producten kun je vezels vinden en wat doen ze in je lichaam? Lees snel verder om meer over vezels te weten te komen. 

Hoe werkt het?

Om te beginnen vertel ik je eerst wat vezels zijn. Voedingsvezels is de verzamelnaam voor een diverse groep koolhydraten. Vezels zijn plantendeeltjes die niet worden verteerd in de dunne darm. Een vezelrijke voeding is dus voeding die rijk is aan plantaardige voedingsmiddelen. Er worden verschillende vezels onderscheiden, namelijk: fermenteerbare en niet- fermenteerbare vezels. 

 

Fermenteerbare vezels

Vezels die in de dikke darm worden afgebroken worden de fermenteerbare vezels genoemd. Deze vezels leveren een beetje energie, namelijk 2 kcal per gram vezel. Daarnaast zorgen deze vezels voor het soepel houden van de darm en een goede doorstroom, wat de stoelgang bevordert. 

Deze vezels kun je vinden in bijvoorbeeld bonen, peulen, haver, algen, prei, ui, sojabonen, linzen, bananen muesli, pasta, aardappelen en brood. 

 

Niet-fermenteerbare vezels

Deze vezels worden niet in de dikke darm afgebroken en leveren ook geen energie. Wel vergroten ze het volume van de darminhoud, wat de stoelgang bevordert. Daarnaast hebben deze vezels een verzadigende werking. Deze vezels zitten bijvoorbeeld in graanproducten, groenten, erwten, bonen, appelen, wortelsoorten en zemelen. 

 

Waarom zijn vezels goed voor je?

Vezels zijn goed voor je stoelgang en de werking van de darmen. Daarnaast hangt het eten van vezelrijke voeding samen met een lager risico op hartziekten, diabetes type 2, darmkanker, borstkanker en beroerte. Maar met vezels alleen red je het niet. Vezels hebben voldoende vocht nodig om hun werk te kunnen doen. Drink daarom tenminste 2 liter vocht op een dag. Ook voldoende beweging helpt bij het stimuleren van een goede stoelgang en darmwerking.

 

Ben je benieuwd of jij genoeg vezels binnen krijgt op een dag? Laat ons je voeding checken!

Stuur gratis en vrijblijvend een driedaags dagboekje op naar info@dietistenhuis.nl en wij geven je advies. 

 

Referenties:

Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx

Maagleverdarmstichting: https://www.mlds.nl/gezonde-buik/vezelrijke-voeding/

Gezondheidsraad: https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/advies_in_kort_rgv2015.pdf

 

Blog by: Eline 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0