Wat kan ik het beste eten voor en na het sporten?

Wat kan ik het beste eten voor en na het sporten?

Vraag jij je wel eens af wat je het beste kan eten voor je gaat sporten? En wat als je terug komt? Moet je aan de eiwitshakes gaan? Of kun je het ook met gewoon eten af? 

 

Vandaag gaat onze blog over voeding & sport en proberen we deze vragen voor je te beantwoorden. 

 

 

Het zit zo:

Tijdens het sporten spreek je in eerste instantie je "koolhydraatvoorraad" aan. Sport je langer dan 1-1,5 uur, dan gaat je lichaam energie halen uit vetten. Ook kun je tijdens het sporten de eiwitten "aantasten" die zorgen voor het samentrekking van de spier. 

 

Om ervoor te zorgen dat je je spieren goed en sneller laat herstellen, is het goed om na de training iets te eten wat veel eiwitten bevat. Eiwitten helpen je spieren herstellen en groeien. Eiwitten bestaan uit aminozuren. Dit zijn de belangrijkste bouwstoffen van spieren.

Om je koolhydraatvoorraad weer op peil te krijgen, kun je je eiwitten aanvullen met koolhydraten. 

 

Producten die veel eiwitten bevatten zijn:

  •  Vlees, vis en ei
  •  Zuivel producten als kwark, melk of yoghurt
  •  Peulvruchten en noten

Voeg aan je zuivel wat fruit of muesli toe om direct je koolhydraatvoorraad aan te vullen. 

Bij vlees of vis kun je bijvoorbeeld een boterham of cracker eten. 

 

Wat wij eten na het sporten:

 

Eline: Sojayoghurt of een boterham met een gekookt eitje. 

 

Celine: schaaltje kwark (soms met lijnzaad, noten of fruit), sojayoghurt, volkoren cracker met zalm/ tonijn/makreel. 

 

De één kan voor het sporten meer eten dan de ander. Bij de één gaat het bijvoorbeeld sneller klotsen in je buik of je krijgt het gevoel dat je eten er weer uit komt. 

Wanneer bij jou het laatste geldt; eet niet te veel van te voren. Eet een grotere maaltijd twee uur voor de training en iets kleins, zoals een stuk fruit, een half uur voor de training. 

 

Sport jij vaak? Dan kun je meer koolhydraten eten vooraf en binnen een uur na het sporten (om je koolhydraatvoorraad te vergroten). Denk aan pasta, rijst, aardappels, brood. Sport jij af en toe, of wil je afvallen? Dan zijn deze extra koolhydraat bronnen niet nodig. Eet gewoon vooraf een boterham of zoals je normaal gesproken doet op een niet-sport dag. 

 

Nee! Je hoeft niet aan de eiwitshakes. Een bak kwark bevat net zoveel eiwitten, levert betere voedingsstoffen en is ook nog eens goedkoper!

 

Wil jij persoonlijke voedingsadvies? Stuur een mailtje naar: info@dietistenhuis.nl

 

 

 

Blog by Celine & Eline

 


Reactie schrijven

Commentaren: 0