Vitamine D

Vitamine D

Vorig weekend is de klok weer een uur teruggegaan. Dit betekent dat we weer richting de 'donkere' dagen gaan. Vaak ga je in het donker de deur uit en kom je in het donker weer thuis. Dit geeft vaak een deprimerend gevoel. Je hebt minder energie en motivatie om dingen te ondernemen. Vitamine D kan je helpen om wat meer energie te krijgen. Lees snel verder.

Het zit zo:

Je lichaam kan onder invloed van zonlicht zelf vitamine D aanmaken. Daarnaast zit er ook vitamine D in verschillende voedingsmiddelen. Vitamine D heb je nodig voor de opname van calcium, wat nodig is voor de botten en tanden. Vitamine D is ook nodig om botontkalking (osteoporose) te beperken en het risico van osteoporose op latere leeftijd te verminderen. 

 

Een tekort aan deze vitamine kan er dus voor zorgen dat er op latere leeftijd osteoporose optreed. Vitamine D beïnvloedt ook de spierfunctie. Wanneer je dus een tekort hebt, heb je risico op spierzwakte en spierkrampen. Ook kan een tekort het serotoninegehalte verlagen, wat in verband wordt gebracht met verschillende soorten depressie. 

 

Waar zit het in:

Vitamine D zit in vette vis, zoals zalm, tonijn, makreel en haring. Daarnaast bevatten vlees, roomboter en eieren vitamine D, maar dit zijn vaak kleine hoeveelheden. Zoals hierboven al gezegd is, kan het lichaam ook vitamine D aanmaken door middel van zonlicht. Dit is ook vaak de reden dat je in de zomer meer energie hebt, omdat je dan vaker in de zon zit. 

 

Wanneer heb je extra vitamine D nodig:

Voor iedereen geldt een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram. Iedereen boven de 70 jaar wordt aanbevolen om 20 microgram binnen te krijgen. Mensen met een donkere huid, zwangere vrouwen en kinderen tot vier jaar, wordt ook aanbevolen om 20 microgram per dag binnen te krijgen. 

 

Kom jij aan je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid? Anders is het slim om vitamine D te suppleren. 

Voor meer informatie kun je ons mailen via info@dietistenhuis.nl.

 

 

 

Blog by: Eline

Reactie schrijven

Commentaren: 0