6 Tips om zoutinname te verminderen

6 Tips om zoutinname te verminderen

In Nederland wordt evenveel zout gegeten als 10 jaar geleden. 

De aanbevolen hoeveelheid zout in Nederland is 6 gram per dag. Op dit moment wordt er tussen de 7 en 10 gram zout per dag geconsumeerd. Een teveel aan zout brengt risico's met zich mee, zoals kans op een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten, nierziekten en botontkalking. 

Wij geven je een paar tips om je zoutinname te verminderen. 

1: Kook zonder pakjes en zakjes. In het begin zal dit even wennen zijn, maar als je eenmaal gewend bent, wil je niet meer terug. Eten wordt zoveel lekkerder. 

 

2: Eet minder kaas en vleeswaren of kies voor de varianten natriumbeperkt/natriumvrij.

 

3: Maak je eten op smaak met andere kruiden en smaakmakers in plaats van zout. 

 

4: Eet zoveel mogelijk onbewerkt voedsel.

 

5: Lees de etiketten op de verpakking. Andere benamingen voor zout zijn sodium of natrium. Als zout/natrium/sodium vooraan in de ingrediëntenlijst staat, laat het product dan staan.

 

6: Eet geen fastfood, dit bevat veel zout. 

 

Wil je weten hoeveel zout jij binnenkrijgt? Doe de zouttest

 

 

Blog by: Eline

Reactie schrijven

Commentaren: 0