Voeding! Waar moet je op letten?

Voeding: waar moet je op letten?

Om op een dag alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen, draait het allemaal om keuzes maken. Wij helpen je graag betere en bewustere keuzes te maken door je wat meer kennis bij te brengen om je voeding zo volwaardig mogelijk te maken. 

Je hebt vast wel eens gehoord van koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels, vitamines en mineralen. Je lichaam heeft deze voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Ons advies is gebaseerd op Richtlijnen Goede Voeding 2015. Wanneer je deze voeding dagelijks binnen krijgt, zul je alle voedingsstoffen voldoende binnen krijgen. 

 

Wat moet je doen?

 

 

Zorg ervoor dat je voeding dagelijks bestaat uit:

  • Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon conform onderstaande richtlijnen:
  • Eet dagelijks ten minste 200 gram groenten en ten minste 200 gram fruit
  • Eet dagelijks ten minste 90 gram volkorenbrood of andere volkoren producten
  • Eet wekelijks peulvruchten
  • Eet ten minste 15 gram (1 handje) ongezouten noten per dag
  • Neem enkele porties zuivel per dag
  • Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis
  • Drink dagelijks drie koppen thee

 

  • Vervang geraffineerde graanproducten door volkoren producten
  • Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine/halvarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
  • Vervang ongefilterde koffie door gefilterde koffie

 

  • Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
  • Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan een glas per dag
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
  • Het gebruik van voedingssupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor suppletieadvies geldt. 

Voor een uitgebreide versie van RGV. Klik hier

 

Dit is de basis van je voeding in het kort. Meer weten over het maken van bepaalde keuzes? Neem hier contact met ons op, wij vertellen je graag meer tijdens een consult. 

 

 

Blog by: Eline en Celine

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0